Συνολικές προβολές σελίδας

Γλώσσα


Καταλήξεις των ρημάτων στον Ενεστώτα (- ω, και -ομαι)
Επίθετα
Γενική Πτώση
  • Συμπληρώνω τις καταλήξεις των ρημάτων
(θυμάμαι ότι εμείς κι εσείς με ε και όλα τα άλλα με αι)

Κάθε μέρα ξυπνάτ_ πολύ πρωί .Βιάζεστ__ και τρέχετ__ να φτάσετ__ στη δουλειά σας.

Ο Μίκης συλλέγ __ γραμματόσημα από πολύ μικρός.

Βγάζουμ __ τα βιβλία της Γλώσσας μόλις μπούμ__ στην τάξη μας το πρωί.

Ο Νίκος με τον Ευριπίδη κάθοντ__ στο ίδιο θρανίο.

Εγώ εντυπωσιάζ___ από τη μεγάλη συλλογή του Μπάμπη, με τα αυτοκόλλητα.

Όλα τα μυστικά κάποια στιγμή αποκαλύπτοντ___.

Το χαρτί ανακυκλώνετ___ .

Η Μαρία φοβάτ___ το σκοτάδι.

Κάθε πρωί όταν σηκώνετ __ η Σοφία από το κρεβάτι ,πλένετ__ και τρώ ___ το πρωινό της.

. Συμπληρώστε τις καταλήξεις και μεταφέρετε τα παρακάτω ρήματα, στον πληθυντικό αριθμό:
Εγώ κάθομ____

Εσύ ζγραφίζ___

Αυτός πληρώνετ__

Εσύ συλλέγ__

Εγώ αντιγράφ__

Εσύ παιδεύεσ__

Εγώ παγιδεύομ___

Αυτός σβήνετ__

Εγώ υπογραμμίζ__

Εσύ αποθηκεύ___

Αυτός κλαδεύετ__

Εγώ θυμάσ___

Εσύ ασκείσ___

Εγώ χορεύ___

Αυτός μετακομίζ__

Αυτός ξυρίζετ____

Εγώ απογειώνομ____



  • Κλίνω τα ρήματα:
Εγώ βάφω
Εγώ βάφομαι
Εσύ
Εσύ
Αυτός
Αυτός
Εμείς
Εμείς
Εσείς
Εσείς
Αυτοί
Αυτοί

  • Βρίσκω και υπογραμμίζω τις λέξεις που μου φανερώνουν κάποιο χαρακτηριστικό (επίθετα ) για τα ουσιαστικά.
Ας θυμαμαι ότι τα επίθετα έχουν 3 γένη (αρσενικό, θηλυκό ,ουδέτερο)

Ανοίγω το μεγάλο παράθυρο και αντικρίζω τον λαμπερό ήλιο.

Ο Ζαχαρίας άνοιξε το κόκκινο,χοντρό, ζωγραφιστό βιβλίο για να μας δείξει την πολύτιμη συλλογή του.

Τα δύσκολα χρόνια που πέρασαν έμειναν ανεξίτηλα στη μνήμη μας.

Οι σκάλες του σχολείου είναι στενές και απότομες.

Ο Ιπποκράκης είναι ένα ευγενικό κι ευαίσθητο παιδί.

Ο Όλυμπος είναι το ψηλότερο βουνό της Ελλάδας.

  • Γράφω τη γενική των ουσιαστικών στον άλλο αριθμό.
ΕΝΙΚΟΣ
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
Του δρόμου


Των γυναικών
Της αυλής


Των παιδιών
Του αστυνόμου


Των βιβλίων
Της γραμμής


Των σειρήνων
Της στιγμής


Των καθηγητών



Ασκησούλες Επανάληψης
  • Τοποθετώ τα παρακάτω ρήματα στην κατάλληλη στήλη :
φεύγεις, λιώνουν, ονομάζομαι, ζωγραφίζει, θυσιάζεστε, λύνεστε, βαφτίζεις, κρυώνουν, βαφτίζονται, θερίζουν, καταστρέφονται , αγοράζω
(παίζ-ω)
-ομαι (θυσιάζ-ομαι)
























  • Συμπληρώνεις με κόκκινο, τις καταλήξεις των ρημάτων που λείπουν:
Θα σε βοηθήσει αν στην παρένθεση, συμπληρώνεις το υποκείμενο (ποιος;)
Ο Ορφέας φοβάτ _ το σκοτάδι. ( ποιος; Ο Ορφέας)

Το μωρό το βράδ _ κλαί__ και φωνάζ__ τη μητέρα του. (ποιος;..............)

Η Μαρία παίζ_ στην αυλή, τρέχ_ και κρύβετ__. (ποιος;..............)

Χαίρετ___ ο Πάνος όταν οι άλλοι δισκολεύοντ__ να τον βρουν.(ποιος;..............,
ποιοι;......................)

Λυπόμαστ____ , όταν μαθαίνουμε κάτι κακό.(ποιος;..............)

Τα φυτά χρειάζοντ__ νερό.(ποιος;..............)

Η σημαία υψώνετ__ σε όλα τα δημόσια κτίρια.(ποιος;..............)

  • Συμπληρώστε τις καταλήξεις :
Εγώ τρέχ__ στην αυλή.                            


Σκέφτομ__ πριν να μιλήσ___.

Η Μαρία βλέπ__ την τηλεόραση.Το μωρό βρέχετ__ έξω από το σπίτι.

Ο Πάρης ζαλίζετ___.

Φεύγουμ ___ γρήγορα γιατί βιαζόμαστ___.
Τα πουλιά κρύβοντ__ στη φωλιά τους.



Καταλήξεις των ρημάτων
  1. Της κυρίας Μαρίας της αρέσ_ να διαβάζ_ παραμύθια. Μπορ_ να κάθετ_ ατελείωτες ώρες μπροστά σε ένα βιβλίο και να βυθίζετ - μέσα στη μαγεία των λέξεων .Της αρέσ_ να ταξιδεύ_ με τους ήρωές του σε όλα τα μέρη της γης.Πετά- μαζί τους από τον Ινδικό στον Ατλαντικό Ωκεανό , κολυμπά – στον απέραντο βυθό των ωκεανών , έρχετ_ στην επιφάνεια και χάνετ_ πάλι.
    Βλέποντας την κυρία Μαρία να απορροφάτ__ τόσο πολύ από το διάβασμα αναρωτιέμ__ εάν κουράζετ_ .



  1. Συμπληρώνω τα κενά στις καταλήξεις των ρημάτων :

Εμείς πηγαίνουμ- καθημερινά στο σχολείο΄.
Ο Γιάννης ζωγραφίζ _ ωραία δέντρα.
Το Σάββατο εςμείς επισκεπ___________ τον κινηματογράφο.
Δεν ξύν____ το μολύ βι σου σωσυά.
Κάθομαι στον κανάπέ και βλέπ__ τηλεόραση.
Κουράζετ___ πολύ τον τελευταίο καιρό.




Ασκήσεις στο μάθημα της Γλώσσας

  1. Διαβάζω και συμπληρώνω τις καταλήξεις των ρημάτων :
Καθώς η Περσεφόνη παίζ_ σε ένα καταπράσινο λιβάδ_ βλέπ__ έναν ανθισμένο νάρκισσο .Πλησιάζ_, τον μυρίζ__ και αμέσως ανοίγ _ η γη και βγαίν _ ο Πλούτωνας , την αρπάζ _ και φεύγ _ .
Εννιά μέρες ψάχν _ η Δήμητρα την Περσεφόνη μα δεν της φανερώνετ_ από πουθενά.. Κλαί _ η Δήμητρα και μαζί της κλαί _ όλη η φύση. Ο ήλιος τη λυπάτ _
και της αποκαλύπτ_ μυστικό .
Η Δήμητρα ζητά _ από τον Δία να της φέρ_ πίσω την κόρη της , αλλά ο αρχηγός των θεών δεν δέχετ_ . Η Δήμητρα φεύγ_ θυμωμένη. Από όπου περνάει τα δέντρα μαραίνοντ_ , τα φυτά ξεραίνοντ_ ενώ οι άνθρωποι και τα ζώα πεθαίνουν από την πείνα.


    2. Κάνω προτασούλες με τα ρήματα:

μαγεύω και μαγεύομαι, σκοτώνω και σκοτώνομαι, χτενίζω και χτενίζομαι
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________










ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ ΄ΤΑΞΗΣ




Αντιθετικοί σύνδεσμοι
Αντιθετικοί σύνδεσμοι ή άλλες λέξεις, σύνολα λέξεων ή επιρρήματα που χρησιμοποιούνται σαν αντιθετικοί σύνδεσμοι είναι:

αλλά, μα , όμως, παρά, μόνο, ωστόσο, εντούτοις, μάλιστα, έπειτα μολαταύτα, εξάλλου
Συνδέουν όμοιες ανεξάρτητες προτάσεις, που έχουν αντίθετο νόημα.
Μού αρέσει αλλά δε θα το πάρω.
Ξεκινούν με αντιθετικούς συνδέσμους εξαρτημένες προτάσεις που έχουν αντίθετο νόημα από τις ανεξάρτητες.
 Αν και είναι αργά , θα καθίσω να δω την ταινία.
Οι προτάσεις αυτές ονομάζονται εναντιωματικές ή  παραχωρητικές.
Μια άλλη μορφή αντιθετικής σύνδεσης χρησιμοποιείται για να τονίσουμε περισσότερο το δεύτερο μέρος της.
Θέλω να σου πω πολλά, όμως όχι μόνο δεν προλαβαίνω αλλά  σκέφτομαι ότι ίσως δεν πρέπει.
Συνδέστε τις προτάσεις με τον κατάλληλο  αντιθετικό σύνδεσμο:

Α  Θα πάω να κοιμηθώ
1 Έχω να τελειώσω την εργασία.
Β Νυστάζω
2  Μου είπε ότι δε θα ξαναγίνει
Γ Έκανες το ίδιο λάθος.
3 Ξέρω ότι θα πληγωθείς.
Δ Θα  αναγκαστώ να σου πω την αλήθεια.
4  Μου αρέσει η ταινία.
Ε  Διάβασα τα μαθήματά μου
5 Χθες είχα πονοκέφαλο.



ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 2 - ΕΝΟΤΗΤΑ11
1.       .Τι δηλώνει η γενική στις παρακάτω φράσεις. Αντιστοίχισε σωστά.
Α. Τον τόπο
1. Η ζώνη του Ηλία
Β. Σε ποιον ανήκει κάτι
2. Το έπος του 1940
Γ. Το χρόνο
3. Έριξε δάκρυα χαράς
Δ. Γενική αιτίας
4. Το σχολείο της Μενεμένης
Ε. Το σκοπό
5. Γωνία 90 μοιρών
ΣΤ. Το περιεχόμενο
6. Ο φάκελος των αρχείων
Ζ. Ένα σύνολο που διαιρείται
7. Τα καπάκια των κόκκινων στυλών
Η. Τη μέτρηση χώρου/ χρόνου
8. Χώρος επισκεπτών
Θ. Την ιδιότητα, ένα χαρακτηριστικό
9. Το πιάτο της σούπας

2.       Υπογράμμισε τους συνδέσμους και χαρακτήρισε το είδος της σύνδεσης και των  προτάσεων:
Η Μαρία έκλαιγε επειδή  φοβήθηκε.                                                     

 
Θα τα καταφέρεις αν προσπαθήσεις περισσότερο.


Το απόγευμα θα  πάω περίπατο ή θα πάω στη βιβλιοθήκη.



Πάω στο μανάβη για να  πάρω ντομάτες.


Μόλις τον είδε ,  τον αγκάλιασε και τον φίλησε.


Πρέπει να φύγω, μολονότι  μου αρέσει το θέμα της εισήγησης.


3.       Να γίνει γραμματική αναγνώριση  της παρακάτω πρότασης:

Τους καταλαβαίνω , σίγουρα δεν έχουν συνηθίσει να μένουν μόνοι τους στις διακοπές.
.
ΑΡΘΡΑ
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ
 ΕΠΙΘΕΤΑ
ΡΗΜΑΤΑ
Μ ΕΤΟΧΕΣ










ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
ΕΠΙΦΩΝΗΜΑΤΑ
ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ














ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ
1.Γράψε στην παρένθεση το βαθμό των επιθέτων.
Είχα αγοράσει φρέσκα λαχανικά, τα έβαλα στο ψυγείο ώστε επιστρέφοντας από την δουλειά να καταφέρω να ετοιμάσω ένα υγιεινό φαγητό. (……………………………., ………………………….)
Το γιορτινό τραπέζι ήταν  πλούσιο.  (……………………………………)
Ο Γιάννης ήταν ψυχραιμότερος από ποτέ. .  (……………………………………)
Η φετινή χρονιά είναι δυσκολότερη από όλες τις προηγούμενες. .  (……………………………………)
Συχνά σκέφτομαι ότι ζω στην ομορφότερη χώρα του κόσμου. .  (……………………………………)
Το πιο λαμπρό αστέρι είναι αυτό που λάμπει μέσα μας, αρκεί να ανοίξουμε τα μάτια μας και να το δούμε. .  (……………………………………)
Κατέβαλα τη μέγιστη προσπάθεια ,ώστε να αποδείξω σε όλους ότι άξιζε να δώσουμε στα παιδιά μία δεύτερη ευκαιρία. .  (……………………………………)
Το υψηλότερο σημείο στον κόσμο είναι η  κορυφή του Έβερεστ. .  (……………………………………)
Το βαθύτερο σημείο στην επιφάνεια της γης είναι η τάφρος των Μαριανών. .  (……………………………………)
Για να διαβάσω επιλέγω το πιο φωτεινό σημείο του σπιτιού. .  (……………………………………)
2. Γράψε τα αντίθετα  των παρακάτω επιθέτων.
Εύπορος

Παραδοσιακός

Ανθυγιεινός

Λιτός

Φιλόξενος

Ελεύθερος

Βαθύς

απέραντος

3.Να  σχηματίσετε επιρρήματα από τα παρακάτω επίθετα:

Σκληρός

Τραγικός

Παραδεισένιος

Μυστικός

Πρακτικός

Γρήγορος

Αποφασιστικός

απολαυστικός




...............................................................................................................................





1.       Συμπληρώνω  τον κατάλληλο τύπο του επιθέτου ο πολύς, η πολλή, το πολύ

·         ……………………άνθρωποι έχουν χάσει τη δουλειά τους τον τελευταίο καιρό.
·         Στην αυλή  του σχολείου παίζουν ………………………. παιδιά.
·         ………………………. φορές ακούω τα παιδιά να παραπονιούνται για την έλλειψη χρόνου.
·         Χθες το βράδυ έφαγα ……………………… φαγητό.
·         Στον καφέ μου βάζω ……………………, ζάχαρη.

2.       Υπογραμμίζω τα επιρρήματα στις παρακάτω προτάσεις  και γράφω στην παρένθεση αν φανερώνουν τόπο, χρόνο, τρόπο.
Πέρασα στο απέναντι πεζοδρόμιο γρήγορα και βιαστικά.(…………………..,  ………………….., ……………………………….)
Πριν πάω στη δουλειά, πέρασα από το φούρνο της γειτονιάς. (……………………………..)
Όταν μπήκα στο δωμάτιο παρατήρησα δεξιά μου μία σκαλιστή ξύλινη ντουλάπα. (…………………………..)
Σπάνια πηγαίνω  περίπατο  μόνη μου.(…………………… ._)
Η ώρα του μαθήματος κύλησε ευχάριστα και δημιουργικά. (……………………………………..)

3.       Να γίνει γραμματική αναγνώριση των παρακάτω προτάσεων:
Πάνω σε ένα μικρό και χαμηλό τραπέζι υπήρχε ένα πράσινο ποτήρι.
 Πάνω:                                                     σε:                                          ένα :                                                                   μικρό:                                                    και:                                         χαμηλό:                                                                          τραπέζι:                                             υπήρχε:                                       ένα:                                                                  πράσινο:                                         ποτήρι:

 Βγαίνοντας από την είσοδο του σπιτιού συνάντησα τη συμπαθητική γκριζομάλλα γειτόνισσα.
Βγαίνοντας :                                             από:                                       την:                                      είσοδο:                          του:                                                        σπιτιού:                                        συνάντησα:                                   τη:            συμπαθητική:                                       γκριζομάλλα:                                      γειτόνισσα:



.................................................................................................................................


                                    
1.       Να γίνει γραμματική  αναγνώριση της παρακάτω πρότασης:
Μου άρεσε να τσαλαβουτάω στην παραλία, να σκαρφαλώνω στα βράχια και να βρίσκω καβούρια και κοχύλια.
Μου……………………………………………………………………………………………………
Άρεσε…………………………………………………………………………………………………
Να τσαλαβουτάω ……………………………………………………………………………………
Στην ………………………………………………………………………………………………....
Παραλία…………………………………………………………………………………………………
Να σκαρφαλώνω………………………………………………………………......................................
Στα……………………………………………………………………………………………………
Βράχια……………………………………………………………………………………………........
Και ………………………………………………………………………………………………………
Να σκαρφαλώνω………………………………………………………………………………………
Και ……………………………………………………………………………………………............
Να βρίσκω……………………………………………………………………………………………
Καβούρια………………………………………………………………………………………………
Και ……………………………………………………………………………………………………
Κοχύλια…………………………………………………………………………………………………

2.       Υπογραμμίστε ρήμα , υποκείμενο ,αντικείμενο (έμμεσο και άμεσο) ή κατηγορούμενο, τοπικούς ή χρονικούς προσδιορισμούς:

Η μαμά μου ήταν πάντα ξεχωριστή.

Η μαμά δε βαριόταν να μου λέει και να μου ξαναλέει παραμύθια.

3.      Αντιστοιχίστε τι φανερώνει η γενική στις παρακάτω προτάσεις:

        Σε ποιον ανήκει κάτι
Η επανάσταση του 1821
Τον τόπο
Το ποτήρι του κρασιού
 Τον χρόνο
Ο καημός της ξενιτιάς
Μια ιδιότητα , ένα χαρακτηριστικό
Η κασετίνα της βιολέτας
Την αιτία
Επίσκεψη μιας ώρας
Το περιεχόμενο
Ο φούρνος της γειτονιάς
Τη μέτρηση χώρου/ χρόνου
Τα παιδιά του χωριού
Το σκοπό
Αίθουσα εκδηλώσεων
Ένα σύνολο που διαιρείται
Ποικιλία ξηρών καρπών










Ονοματικές και ρηματικές φράσεις
  1. Μετατρέψτε τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές:
Ζεσταίνει το φαγητό.
……………………………………………………….................................................................
Φυτεύει τον κήπο του.
………………………………………………………......................................................................
Διαβάζει τα μαθήματά του.
………………………………………………………......................................................................
Αποτυχαίνει στις εξετάσεις.
……………………………………………………….......................................................................
Σημαίνει η λέξη.
……………………………………………………….......................................................................
Στερεί την ελευθερία.
……………………………………………………….......................................................................
Κυνηγάει το λαγό.
……………………………………………………….......................................................................
Δοκιμάζει το κρασί.
 ……………………………………………………….......................................................................
Κακοποιεί το παιδί.
  ………………………………………………………......................................................................
2.Μετατράψτε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές.:

Καλλιέργεια του καπνού.
………………………………………………………........................................................................
Ασχολία με τις γεωργικές εργασίες.
……………………………………………………….......................................................................
Περίθαλψη αρρώστων.
………………………………………………………......................................................................
Πληρωμή των μισθών.
………………………………………………………......................................................................
Παράδοση της αλληλογραφίας.
……………………………………………………….....................................................................
Εξαγωγή εμπορικών προϊόντων.
………………………………………………………....................................................................
Αποζημίωση των καταστροφών 
 ……………………………………………………….......................................................................
Διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων.
……………………………………………………….......................................................................
Κατασκευή έργων χειροτεχνλιας.
 ……………………………………………………….......................................................................



Τελικές προτάσεις 

Όταν θέλουμε να δείξουμε για ποιο σκοπό γίνεται κάτι, χρησιμοποιούμε τελικές προτάσεις. Αυτές εισάγονται με το για+να ή το μόριο της υποτακτικής να.

Προσοχή:Υπάρχουν προτάσεις που αρχίζουν με το να και έχουν ρόλο αντικειμένου , δεν εισάγουν τελικές προτάσεις.συμπληρώνουν ρήματα όπως:θέλω ,μπορώ, προτιμώ κ.ά.

  1. Υπογραμμίζω τις τελικές προτάσεις:
Επιθυμώ να πάω στη Βουλή. 

Σκέφτομαι να πάω μία βόλτα στο πάρκο.

Θα πάω στο γιατρό να με εξετάσει.

Κάνω γυμναστική για να έχω ωραίο σώμα.

Μπορώ να τρέξω γρήγορα.

Θέλω να συμμετέχω σε αυτή τη δράση.

Πάω στον κήπο, να μαζέψω λουλούδια.

Κάνω περίπατο, να με βοηθήσει στη λειτουργία της καρδιάς.

Επισκέπτομαι συχνά το βιβλιοπωλείο για να πάρω αυτά που μου χρειάζονται για τις κατασκευές μου.

Θα πάω στη λαϊκή να αγοράσω φρούτα.

Προτιμώ να ασχοληθώ με την εργασία για την Ευρώπη 

   2. Γράφω πέντε τελικές προτάσεις:
...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................